Sök i databaser

I Sverige är vi bortskämda med att ha en rik tillgång till historiskt källmaterial. Här kan du göra en snabb och enkel sökning i alla våra databaser. Visst material är flyttat till externa sidor. Du hittar mer info om detta i menyn.

Avancerade sökningar

Sök i alla våra databaser

Här kan du göra en enkel sökning i alla våra databaser. Skriv sökord och kryssa för de databaser du vill att sökningen ska göras i, hoppas att du hittar det du letar efter!

1895 – 1951

Hälvantorp 1:1

Har handlingar rörande Lyngsjöns torrläggning från 1934.

Kommun: Östra Ny

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , A, F, G

1794 – 1973

Örtomta 9:1

Ett omfattande arkiv där det finns material från flera olika gårdar på Vikbolandet t ex Östermen, Mellangård.. Autktionsprotokoll finns det t ex mycket av eftersom Gunnars farfar och farfarsfar var auktionsförrättare. Har även handlingar från Örtomta dikningsföretag från 1942-1943 och handlingar rörande infartsvägen till Örtomta från 1947. Även skifteshandlingar, även kartan från laga skifte gällande Örtomta. Det finns också auktionsprotokoll och bouppteckning från Frängsbo gård i Ringarum bl a.

Kommun: Östra Ny

Ort: Norrköping

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , D, F, G, J, K, L

1830 – 1971

Vallby 1:2, 3:2

Har laga skifteshandlingar över Vallby , även storskifteskartan.Har även moderna köpehandlingar och räkenskaper sparade men de är inte med i denna inventering. Har

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F

1778 – 1981

Odentomta 3:2

Har skifteshandlingar från Odentomta by. Även en hel del material från ett äldre par som bodde i ett torp i närhetetn de hette Karl-L? och Matilda Andersson. Hon kallades för Tilda. Kassaböcker och allmanackor bl a är sparade från dem.

Ort: Norrköping

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , E, F, G, J, K, L

1878 – 1922

Övre Kapperstad 1:2

Handlingarna har hittats i samband med att de köpte gården 1997.

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , E, G, K

1865 – 1980

Vittinge 4:1

Det finns en maskinskriven skildring skriven av Maja Botvidsson som gäller livet på Vittinge gård. Hon kom dit 1926 eftersom hon gifte sig med gårdsägaren Josef Botvidsson. Skildringen gäller livet på Vittinge gård från början av 1900-talet och framåt. Skildringen skrev ned någon gång på 1970- - 1980-talet.

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , D, F, G, J, Ö

1815 – 1990

Gnedby 5:1

Har handllingar rörande laga skifte över Gnedby samt kartan. Har även en kassabok från Gnedby Eneberga Klint Tröskverksförening samt handlingar från dikesföretaget Gisselö-Gnedby dikesförening.

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , A, F, G

1761 – 1979

Örminge gård 1:4

Ett omfattande arkiv som innehåller arkivhandlingar från olika gårdar bl a Örminge, Skogsby, Tegneby och Åsvittinge. Handlingar rörande en järnvägsolycka vid Skogsby från 1929, även handlingar om utfartsvägen till Åby gård från 1922. Handlingar från dikesfretaget Göpperstad från 1866-1880. Även skifteshandlingar från Åsvittinge och Örminge. Det finns också en del intressanta kartor.

Ort: Norrköping

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , D, E, F, G, J, K

1803 – 1994

Rippetorp 1:3

Det finns två kassaböcker från Evelund. Karta över Rippetorps by upprättad 1803. Diverse inramade och inglasade teckninga och målningar från Anselm Hellström (en av spelmännen som bodde på Lyngsjöhagen, Vikbolandet.

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F, G, J, K, Ö

1828 – 1946

Lundby gård 1:3

Finns även handlingar från andra gårdar bl a Lönsås, (östra Ny socken) och Stensätter (Rönö socken) på Vikbolandet samt från Tostebo i Ringarum. Även handlingar rörande fattigstugan i Häradshammar från 1903. Även handlingar från gård i Satterstad.

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F, L

1892 – 1952

Fjärdingstad 1:11

Det finns handlingar rörande restaureringen gällande Häradshammars kyrka från 1940- och 1950-talet. Gårdarna är sammanslagna med Lundby 1:3