Sök i databaser

I Sverige är vi bortskämda med att ha en rik tillgång till historiskt källmaterial. Här kan du göra en snabb och enkel sökning i alla våra databaser. Visst material är flyttat till externa sidor. Du hittar mer info om detta i menyn.

Avancerade sökningar

Sök i alla våra databaser

Här kan du göra en enkel sökning i alla våra databaser. Skriv sökord och kryssa för de databaser du vill att sökningen ska göras i, hoppas att du hittar det du letar efter!

1771 – 1928

Vånga Torp 1:5, 1:6, Lilltorp

I arkivet finns även en karta avmätt för storskiftet över Östra Torp samt en byordning. Byordningen är från 1771 och finns översatt.

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F, G, J

År saknas

Vånga Torp 2:5

I arkivet finns också en mängd olika personhistoriska handlingar från släktingar som bott på gården. En av släktingarna var häradsdommare. Han hette A. J. Andersson. Hans son David Andersson var nämndeman opch hade auktionsfirma. Det finns handlingar kvar från deras tid och verksamhet. Från rikdsagspoitikern Anna Wohlin-Anderrson finns också material bl a tidningsurklipp. En mängd foton finns också.

Ort: Norrköping

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , A, E, G, J, K, Ö

1740 – 1940

Olskeppetorp 1:4, nämndemannagården

Gården har varit i släktens ägo åtminstone från 1603 som går att spåra i de skriftliga källorna. Det finns släktingar som har varit nämndemän och haft olika förtroendeuppdrag. Man kan även hitta handlingar från dessa uppdrag i arkivet.

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , A, F, G, J

1948 – 1996

Holmbo 1:57

Kommun: Hannäs

Ort: Åtvidaberg

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F, G, J

1799 – 1932

Gummetorp 1:1

I arkivet finns många handlingar som även berör fastigheterna Källösa och Skärnäs.

Kommun: Gårdeby

Ort: Söderköping

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F, G

1690 – 1896

Engelholm 3:1

(Nedanst. historik enligt dokument som förvaras vid Norrum) Fastigheten har tidigare ingått i det Spenska fideikommisset Engelholm. Fastighetens fideikommissnatur upplöstes sedan Kungl.Maj:t i resolution av den 30 juni 1938 medgivit att en del fastigheter fick försäljas. Godset är känt sedan 1300-talet och var då en av de många egendomar som helt eller delvis tillhörde den store jorddrotten Bo Jonsson Grip. En annan del av godset innehades samtidigt av hertig Bengt Algotsson. Såväl huvudgården som större delen av de godset underlydande hemmanen hade under 1500-talet lytt under Stegeborg och därmed tillhört Hertig Johans arvegods. I början av 1600-talet förvärvades egendomen av ståthållaren på Stegeborg, Erik Göransson Ulfsparre († 1631), samt övergick sedermera i Översten Axel Spens ägo. Genom giften och arv övergick därefter äganderätten till riksrådet friherre Schering Rosenhane († 1685) såsom säteri av två allodialfrälsehemman. Skall därefter ha tillhört rikskammarrådet Gustaf Persson Natt och Dag († 1694) vars maka, född Ulfsparre, var dotter av nyssnämnde Erik Göransson, samt säges vidare 1687 ha tillhört Johan Gabriel Gustafsson Natt och Dag. Ägdes sedermera av hovjägmästaren Hans Reutercrantz († 1695) samt därefter av hans änka Anna Kronström, vilken 1719 sålde godset till generallöjtnanten och Kongl. Rådet, greve Jacob Spens och hans hustru friherrinnan Beata Bonde. Generallöjtnanten Jacob Spens († 1721) deltog i slagen vid Halmstad, Lund och Landskrona, samt anförde på ett lysande sätt det tappra livregementet till häst uti alla drabbningar under Karl XII:s första krigsår. Jacob Spens och hans grevinna född Beata Bonde stiftade år 1714 det i Uppland belägna Höja gård och gods samt Söderby rusthåll till fideikommiss åt deras andre son greve Carl Gustaf Spens. Sedan äldste sonen, dåvarande överstelöjtnant Axel Spens år 1709 tillfångatogs efter slaget vid Poltava och sedan dess inte avhörts, men efter faderns död återkommit till fäderneslandet, stiftade modern, Beata Bonde, år 1728 egendomen Engelholm i Östergötland till fideikommiss åt honom. Då Axel Spens dog barnlös år 1745, övergick fideikommisset till hans broders andre son, fältmarskalken greve Gabriel Spens, samt innehades från år 1781 – då även denne avled barnlös – av yngre brodern landshövdingen greve Henrik Spens († 1822). Genom testamente, daterat Ökna den 29 september 1746, har hovmarskalken och överhovjägmästaren Karl Gustaf Spens och hans andra maka Beata Jaqette Ribbing förordnat, skänkt och givit sin son, fältmarskalken Gabriel Spens deras skatterusthålls- och augumentshemman Norrum 2 mantal samt 1 mantal Correbol (numera Kårebo) som fideikommiss med samma successionsrätt och villkor som i Beata Bondes gåvobrev av år 1728. Sedan år 1824 innehade Karl Axel Spens båda dessa fideikommiss och dessutom Stora Bäckebo fideikommiss i Västergötland, vilket liksom 3 tld fideikommissjord vid Söderköping alltid skulle innehavas av fideikommissarien till Engelholm.

Kommun: S:t Anna

Ort: Söderköping

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , E, F, G, L, Ö

1785 – 1921

Gäddestad 4:1

Har ett företag som heter TOREWA FASTIGHETS AB. I arkivet finns en karta över Möckelsätter även ett förslag till upptagande av avloppsdiken för Myckelsätter från 19414. De har även gamla fotografier som inte har inventerats. Yngre arkivmaterial finns hos Lennart Malm i Gäddestad tel nr 0125-503 66. Det gäller framförallt handlingar från 1920- - 1930-talet. Detta material inventerades den 3/4 -06.

Kommun: Östra Husby

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , A, F, G, J, K

1850 – 1960

Ållonö slott

Det gäller 1850- - 1960- tal.

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , G, J

1862 – 1928

Agelstad gård 1:4

Har laga skifteshandlingar med karta över Agelstad by från 1856-1859.

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F, G

1863 – 1971

Valtersten 1:2

Har bl a en karta på båtsmanstorpet Valtersten nr 4 från 1920.

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , F, J

1835 – 1979

Hemmingstorp 1:2

Har storskifteshandling från 1811. Storskifteskartan över Hemmingstorp skall finnas men han hittar den inte.

Arkiv: Privat förvaring, kontakta Östergötlands Arkivförbund. , G, F

1866 – 1961